De ontwikkeling van je kind stap voor stap
Maria Montessori zag de ontwikkeling van kinderen als een natuurlijke reis in fasen. Elke fase legt de basis voor de volgende. Ons onderwijs sluit hierop aan:0–3 jaar
Kinderen nemen onbewust informatie op uit hun omgeving. Ze bouwen aan hun
persoonlijkheid via lopen, praten en waarnemen.
3–6 jaar
Kinderen leren bewust en willen zelf handelen. Ze zijn gevoelig voor
taal, zintuiglijke ervaringen en het begrijpen van de wereld om
hen heen. Herhaling geeft ze grip
en vertrouwen.
Kinderen zoeken samenwerking en willen weten hoe de wereld werkt. Ze
zijn leergierig, willen kennis opdoen én begrijpen normen en waarden.
Sociale ontwikkeling en zelfinzicht staan centraal.
In het montessorionderwijs zorgen we voor een leeromgeving die bij deze fases past — zodat kinderen op natuurlijke wijze kunnen groeien. Onze groepen zijn evenwichtig samengesteld met maximaal twee vaste leerkrachten per groep. We werken met verticale groepen die zijn ingedeeld op ontwikkelingsfases. Onderbouw: 4 t/m 6 jaar Soms duurt een fase wat langer, soms gaat een kind versnellen of verbreden,. Dit gebeurt altijd in overleg met ouders en met oog voor de cognitieve én emotionele ontwikkeling.
Middenbouw: 6 t/m 9 jaar
Bovenbouw: 9 t/m 12 jaar
